Emira.dk

Bloggen med de mange spændende indlæg

Ved du, hvordan du kan få en grønne virksomhedsprofil?

Written By: Klara - okt• 01•19

Hvis du som virksomhed ikke fokuserer på en grøn profil, halter du bagud. Forbrugere bliver mere og mere krævende i forhold til at vælge virksomheder, som tænker i grønne baner. Derudover kan man argumentere for, at både privatsfæren og erhvervssfæren har et ansvar for at løfte det overordnede verdensmål om at reducere drivhusgasser. Så hvorfor ikke starte i din egen virksomhed? Du bliver mere attraktiv brandingmæssigt, og kloden vil også takke dig. Sidst er der selvfølgelig den økonomiske fordel, som en grøn profil kan have. Det kan skabe mersalg, da du netop bliver mere attraktiv. Hvis du også vælger at investere i eksempelvis energioptimering, kan du også opnå direkte besparelser, som vil komme til udtryk i regnskabet.

Energirådgivning: den kloge investering

En af de måder, I kan få en grønnere profil på, er ved at investere i energioptimering. Det vil typisk foregå gennem et rådgivende ingeniørfirma, som er eksperter i at udpege de steder, hvor der kan optimeres, og som vil medføre de højeste besparelser. For nogle virksomheder vil det måske virke dyrt at investerer i energirådgivning. Man kan godt få en skepsis omkring, om nu også det kan betale sig. Hvis man har en sådan skepsis, kan man eksempelvis vælge at investere i et firma med no cure, no pay-koncept. Her betales der kun for de faktiske besparelser. Et af firmaerne, som tilbyder et sådant koncept, er SARI Rådgivende Ingeniører.

Energioptimering er ofte en klog investering, fordi du slipper for overflødige udgifter, som rent sagt bare er penge ud af vinduet. En ingeniør kan netop udpege de steder, hvor du smider penge ud af vinduet. De hjælper ligeledes med at sikre langsigtede handlingsplaner. Således får du altså en løsning, der forbedrer hele virksomhedens processer.

Gør de grønne løsninger attraktive for medarbejderne

Hvis du gerne vil have, at medarbejderne i din virksomhed tager de grønne valg, så skal du også gøre det attraktivt. Det er der heldigvis mange måder, man kan gøre. Det handler bare om at være kreativ og realistisk samt tænke i udgifter kontra udfald. I kan for eksempel bruge nudging som en måde at få folk til at sortere affald. Marker skraldespandene med de oplagte farver, og lav andre adfærdsledende tiltag.

Nogle virksomheder har eksempelvis tilbudt gratis cykler til medarbejderne, fordi de prøvede at opfordre folk til at tage et alternativ til bilen. Nogle har endda installeret cykelreparation-stationer.

Det gælder om at finde de mål, der er relevante for jeres virksomhed. Skal folk blive bedre til at slukke lyset? Til at lade vandet køre i mindre tid på toilettet? Du forstår pointen. Herefter skal der udarbejdes tiltag, som gør det nemmere for folk at ændre deres adfærd. Det kunne også være en fælles indsats i virksomheden, som eksempelvis ville medføre en bonus, hvis målet blev nået.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *