Emira.dk

Bloggen med de mange spændende indlæg

Hvorfor du får ømme muskler efter fysisk træning

Written By: Klara - sep• 13•12

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor du får ømme muskler efter fysisk træning, selvom du vel og mærke har lavet diverse udstrækningsøvelser for netop at undgå problemet? Siden første idrætstime i folkeskolen har vi fået at vide, at man skal strække ud efter fysisk aktivitet, da dette gør, at man ikke får ømme muskler efterfølgende, men har du nogensinde lagt mærke til, om det har virket eller ej? Gør dig klar til at blive overrasket. Sagen er nemlig den, at det er en myte, at man skal strække ud for at komme ømme muskler til livs, og det kan faktisk gøre mere skade end gavn. Føler du dig lidt snydt nu? Det gjorde jeg i hvert fald, da jeg hørte det første gang.

Ømme muskler kaldes også for DOMS, og der er faktisk blevet forsket en hel del i det. Hvorfor får man ømme muskler nogen gange, men ikke andre gange? Jeg træner selv i fitness hver anden dag, og det er kun nogle gange, jeg får ømme muskler. Det fik mig til at tænke over, at jeg måske ikke satte nok fysisk pres på mig selv, og siden jeg har øget intensiteten, har jeg haft ømme muskler efter hver eneste træning.

Mine tidligere idrætslærer i folkeskolen såvel som i gymnasiet har gjort stort set alt for at understrege vigtigheden af udstrækning efter endt træning, så musklerne kunne blive strækket ordentligt ud. I princippet giver det god mening, men det skyldes måske, at vi har fået tudet ørerne fulde med forkert information hele livet, for det er nemlig videnskabeligt bevist, at udstrækning efter træning ingen effekt har, tværtimod kan det faktisk resultere i endnu mere ømme muskler, end man ellers ville have.

Det er dog vigtigt at have in mente, at det kan være en god ide lige at strække sine muskler ud kort, hvis man skifter mellem forskellige øvelser fx i fitnesscenteret, så man undgår potentielle skader. Har man eksempelvis lige løbet 30 minutter på løbebåndet og skal skifte øvelse til crosstraineren, kan det være en rigtig god ide lige at strække lårmusklerne ud en gang for hvert ben. På den måde undgår du skader, når du skifter træningsmaskine.
Er du blevet nysgerrig efter mere information, eller kunne du godt tænke dig at finde ud af, hvad man så gør, når man har fået ømme muskler, kan du med fordel læse mere her.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

One Comment

  1. Rasmus Petersen siger:

    Jeg har ligesom dig altid fået at vide, at man skulle huske at strække ud efter idræt, så man ikke fik ømme muskler dagen efter, og det er da lidt underligt, at det først er nu, man har fundet ud af, at det ikke har hjulpet..?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *